Zo reken je op familiefeestjes af met nieuwsgierige tantes en opa’s

Single vrouw die zich amuseert met een kerstmuts op haar hoofd‘Heb jij nog geen lief?’ en ‘straf dat jij nog alleen bent…’ zijn maar een paar van de jaarlijks folteringen die je als single ondergaat op de familiefeestjes. Maar binnen enkele minuten ga je ernaar uitkijken om nog eens met je familie rond tafel te zitten. Wij zochten namelijk geniale comebacks die je tantes, nonkels, nichtjes en neven eindelijk zullen doen zwijgen.

Eindejaarsfeestjes… we zijn er dol op, maar het vereist elk jaar wel wat mentale voorbereiding voor je met de familie aan tafel schuift. Je weet wel dat ze het niet slecht bedoelen, maar desondanks zit de kans er dik in dat je weer geconfronteerd zal worden met je single status. Bij het gedacht alleen al zie je opnieuw die brede glimlach verschijnen op het gezicht van je tante Nora als ze vraagt naar je liefdesleven. Maar wie laatst lacht, best lacht. Want dit jaar hebben we op alle mogelijke irritante vragen en opmerkingen een passend antwoord. Bewaar deze alvast op je smartphone:

Vraag: “En, heb jij ondertussen al een relatie?”

Mogelijke antwoorden:
“Jawel, ik heb er zelfs meerdere. Ik heb relaties met mijn vrienden en vriendinnen, met mijn huisbazin en buren, met mijn collega’s en noem maar op. Ik ben er heel gelukkig mee.”

“Nee, ik denk dat mijn toekomstige schoonouders besloten hebben om geen kinderen te krijgen.”

“Nee, maar ik heb mannen genoeg om eens mee af te spreken als ik daar zin in heb. Dat vind ik leuker dan maar eentje waar je de hele tijd rekening mee moet houden.”

“Nee, en maar goed ook. Anders had ik nu misschien bij mijn schoonfamilie aan tafel gezeten.”

My family waiting for me to get married

Opmerking: “Straf dat jij nog alleen bent. Je bent nog zo knap.”

Antwoord:
“Awel, ik heb onlangs gelezen dat knappe vrouwen vaak nog single zijn. In de Flair stond dat mannen een vrouw die ze knap vinden vaak niet durven aanspreken. En als ze dat wel durven, doen ze het vaak niet omdat ze denken dat ze al een lief heeft. Volgens mij is het dat.”

men are too nervous to talk to me

Vraag: “Hoe komt het dat je nog single bent?”

Mogelijke antwoorden:
“Het single leven bevalt me eerlijk gezegd wel. In plaats van om de zoveel tijd iets met iemand nieuw te beginnen, om het dan uit te maken en verdrietig te zien, kies ik liever voor stabiliteit. Nu doe ik wat ik wil in mijn vrije tijd. En als er iemand langskomt die écht de moeite is, kan ik daar nog voor kiezen.”

“Als ik een lief had, dan zou ik helemaal geen tijd meer hebben om nog af te spreken met al mijn vriendinnen. En in plaats van om de zoveel tijd op date te gaan, besteed ik mijn geld liever aan mijn hobby’s. Die zou ik trouwens ook niet willen afgeven omdat hij ’s avonds een warme maaltijd wil als hij thuiskomt.”

single joke

Vraag: “Ontmoet je dan geen leuke mannen?”

Mogelijke antwoorden:
“Oh, ik ontmoet meer dan mannen genoeg. Maar er zit niemand tussen waar ik mijn huidige leventje voor zou willen aanpassen.”

“De mannen die ik leer kennen, willen uiteindelijk niets met mij beginnen omdat ze me te slim vinden. Wetenschappelijk bewezen.”

“Toch wel, maar ik wil single zijn als Liam Hemsworth eens in de buurt is.”

Daten rond Kerstmis

Opmerking: “Ocharme, de kerstperiode thuis helemaal alleen moeten doorbrengen.”

Mogelijke antwoorden:
“Spaar je medelijden maar voor iemand anders. Ik heb me uitstekend geamuseerd met kerstinkopen doen, en ik heb mijn hele appartement versierd met kaarsjes en lichtkransen. Ik word telkens meteen gelukkig als ik ze aansteek.”

“Nu ik geen lief heb, heb ik mezelf eindelijk zo’n heerlijk foute kersttrui gekocht. Ik loop er de hele tijd mee rond in huis, en niemand die er iets van zegt. Geweldig.”

“Oh maar ik ben niet alleen hoor. Ik organiseer elke week gezellige filmavondjes met mijn vrienden. Reuzeleuk. En in het weekend gaan we samen gezellig kerstmarkten. We plannen niets, maar toch kunnen we ons er telkens urenlang amuseren. Heel gezellig, moet je ook eens doen.”

All I want for Christmas is Ryan Gosling sweater

Opmerking: “Geen lief om de feestdagen mee te delen… dat lijkt me toch maar zielig.”

Mogelijke antwoorden:
“Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben er blij om, want ik heb echt geen zin om nog eens dubbel zoveel cadeautjes te moeten kopen en feestjes te moeten afschuimen. Om vervolgens achter te blijven met een hoop rommel die je gekregen hebt van mensen die je toch niet echt kennen. Nee, bedankt.”

Allez gij, de eindejaarsperiode is net het topseizoen voor vrijgezellen. Ik leer veel nieuwe mensen kennen op allerlei feestjes, en ik kan praten en kussen met wie ik wel. What’s not to like?”

How I Met Your Mother

Vraag: “En, wat zijn jouw plannen voor deze vakantie?”

Antwoord: “Ik ben net met een paar vriendinnen naar [reisbestemming X] geweest, en volgende week gaan we Oudjaar vieren in [club of reisbestemming Y]. Vrijgezellen onder elkaar, altijd fijn.”

Wedden dat je getrouwde nichtje plots van onderwerp verandert of met iemand anders begint te praten? Aasgier afgeschud, oef.

Happy New Year

Tot slot nog dit: je familie pakt je elk jaar opnieuw aan op het feit dat je ‘nog’ single bent, maar dat wil niets zeggen over het vrijgezellenleven op zich. Je gaat er ook niet vanaf geraken door een lief te zoeken. Jawel, je zal allicht ook irritante clichévragen te horen krijgen als je aankondigt dat je een lief hebt, gaat trouwen, getrouwd bent maar na een poosje nog geen kinderen hebt …en zelfs als je zwanger bent. Sterkte!

Plaats een reactie